Go confidently in the direction of your dreams! Live the life you've imagined.

April 20, 2009

54 more days...


erksss..
54 more days..
semoga aku kuat semangat dan dipermudahkan segala urusan sepanjang
54 hari ini..

insyaallah..
kengkawan tolong doakan ye..
owh ye..
kemarin.. setelah sampai dari Kulim..
balik umah kejap tuk solat..
then terus gerak ke umah MIL..
sebabnya.. dah janji nak gi buat air selusuh..

seriously.. i'm not sure the purpose of doing it..
tapi daripada cakap2 orang..
katanya semoga ianya membantu mempermudahkan proses bersalin kelak..

kalau ikut FIL.. perut 7 bulan dah kena buat air tuh..
tapi yelah..
mana lah aku tahu kan.. so dah masuk 8 baru gi buat..

makcik yang buatkan air tuh baik sangat..
lembut jer muka dia.. buat aku tenang seketika..
MIL yang mulakan bicara bercerita tujuan kami ke sana..
then dia tanya2 aku serba sikit..
mcam mana keadaan baby, nama aku..
then terus buatkan air selusuh tuh..

sedap sangat dengar dia mengalunkan ayat suci al-Quran..
sewaktu proses menghasilkan air selusuh...

then lepas tuh..
dia cakap..
'insyaallah senang nanti bersalin'
'sebab anak dah turun kepala ke bawah'
'tapi tulah makcik tak dapat nak tengok lelaki ke perempuan'
'sebab kedudukan dia tuh'
'tapi makcik rasa lelaki'

aku cam..
hah.. camner makcik nih tahu kan..
walhal aku tak bagitau pun gender baby aku..

'insyaallah Allah nak tunjuk'
'makcik nampak anak tuh sihat jer'
'cuma tak pasti lelaki ke perempuan.. tapi takpalah janji sihat'
'insyaallah sakit tu nanti mmg ada nanti, tapi kita minta supaya dipermudahkan'

aku cam.. terpinga2 pun ada..

dah kuar tuh..
Hn cakap kat mak..
'macam mana boleh tau pulak lelaki'
mak cuma senyum jer..

then 
mak sambung cerita..
tak lama dalam 2-3 minggu sudah..
ada orang masuk nak buat khianat dekat makcik nih..
tapi tak dapat..
nak dijadikan cerita..
dia masuk rumah orang lain lepas tuh..
dan alkisah nya rumah tuh rumah adik beradik si pembuat khianat..
banyak jugak duit yang hilang..

adehhh..
aku kalau boleh tak mau nak percaya sangat benda2 gini..
tapi insyaallah semuanya ditentukan oleh Nya..
dan aku berserah..

dan aku pegang kata2 makcik tuh..
'semua yang kita dapat nih hak Dia'
'so kalau Dia nak mudahkan, insyaallah'


carik2 info pasal air selusuh..
ini yang aku jumpa...
mungkin boleh dikongsi bersama

Amalkan selalu ayat ni tak kira masa : dari surah An Nahl ayat 78.

''Wallahu akhrajakum mimbutuni ummahatikum la ta'lamu nasyaiaa..''

''Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibu kamu dengan keadaan tidak mengetahui sesuatu apa pun....''

manalah tahu kan..
kot2 dapat membantu..
selain tu..
banyakkan berdoa, berbuatlah perkara yang elok2..
insyaallah..

erksss aku pulak yang risau..
yolah..
aku belum pernah maaa rasa kesakitan melahirkan..
contraction pun aku tak tau sakit macam mana..

sebab dulu masa twin..
mmg aku tak sempat rasa sakit..

air ketuban dah pecah.. demam campak.. then doc suruh operation..
aku rasa sebab masa tuh kedudukan baby songsang.. n takut dorang kelemasan..



0 Comments:

Post a Comment