Go confidently in the direction of your dreams! Live the life you've imagined.

April 20, 2009

mau main ka... belajar ka..



today..
i've visited akak red n pn pink kita..
they story about the important of playing for kids in order for them to grow and being able to learn..

so saya sebagai sorang guru lah..
yang penah amik subjek ilmu pendidikan di IPSAH dulu..
amatlah bersetuju dengan penceritaan mereka berdua..

sebab telah pun dibuktikan bahawa..
kalau sekadar belajar.. belajar.. dan belajar..
tanpa diselitkan ruang untuk kanak2 ini bermain..
pembelajaran akan jadi satu medium menuntut ilmu yang membosankan..

aku ingat lagi dulu waktu aku sekolah lah kan..
boleh kan..
asal waktu rehat jer...
musti sempat lagi kami bebudak pompuan nih gi main rounders satu round..
haha..
yolah dulu aku sekolah pompuan semua masa sekolah rendah..



so aktiviti bermain terutama sekali waktu rehat amatlah dinantikan..

dah alhamdulillah..
lepas tu idakler pulak penat ke apa ke bila masuk kelas..
cuma berpeluh sakanler kan..

tapi mmg best..

pastu bila masuk sekolah menengah..
aku pastikan aku turut bersukan aka bermain2..
dan aku paling suka luangkan masa bermain bola tampar..

eh ni citer pasal aku ke pasal budak2 nih..

tapi yolah nak bagi contoh kan..

so sekarang aku rasa tidakler ralat sangat kalau bagi twin time utk bermain..





dalam sehari tuh ada masa tuk dorang baca buku.. ada masa tuk dorang tengok tv..
dan ada masa tuk dorang gi bersukan di padang bersama Hn..
aku tak kisah janji dorang happy dan boleh belajar..



sebab..

kids at their age are actually learning more through playing..
aku ada je beli 2-3 buah buku yang bagi example of game yang sesuai for kids from age 3-6..
dan aku rasa games tuh sesuai tuk semua selagi namanya budak..
alah kalau mak bapak budak pun suka bermain inikan pulak budak kan..
dah namanya pun budak..

and i guess that is one of the reasons..
why sekarang nih banyak product edutainment..
pembelajaran yang menghiburkan..
dan aku penah hasilkan sendiri satu 
teaching material yang berkonsepkan fun walaupun sekadar menggunakan powerpoint..

tapi bila test ngan student..
bebudak mmg suka..
yolah sapa tak suka bermain kan...
and at the same time they are learning..

so kesimpulannya di sini...
jgnler larang anak2 nak bermain...
asalkan ada had masanya...
dan jangan pulak terlampau leka bermain sampai tak mau belajar...

0 Comments:

Post a Comment