Go confidently in the direction of your dreams! Live the life you've imagined.

August 25, 2009

lama-lama lajulah ia....


apa nih..
asyik citer aku bosan jer kan..
tah apa2 lah aku nih..


ok..
nih aku nak story pasal aku ngan Afi sepanjang 3 bulan kami bersama..
kan dulu aku dok kalut citer pasal aku
berazam nak BFAfi..


agak lewat
yakni 4-5 hari selepas melahirkan
namun

syukur sangat...
walaupun kesusahan di waktu itu..
susu tak banyak..
kalau perah pun
setitik2 jer yang turun..

tapi gagahkan jua....
kalau dulu Afi minum susu botol almost every 4-5 hours/day..
tapi sekarang tidak lagi..


walaupun kekadang aku rasa cam tak cukup jer susu aku..
selalu timbul dalam fikiran aku..
cukup ker susu yang Afi minum dari aku..


tapi sekarang aku cuba buang jauh2 segala persoalan itu..
kerana aku yakin
susu akan ada selagi ianya diransang...
selagi anak aku memerlukannya
selagi itu ia ada


membaca blog2 berkenaan penyusuan susu ibu
menaikkan semangat aku tuk terus susukan Afi...
syukur
dalam zaman serba canggih ini


kalau dulu
semasa aku lahirkan twin..
ilmu aku tentang parenthood cetek sangat..
aku hanya susukan yana n nisa susu ibu..
adalah beberapa minggu jer..
dan seingat aku..
lepas aje aku abis pantang.. mmg dorang tak penah menyusu dari aku lagi..



dan sekarang
dengan bantuan yang datang dari seluruh pelusuk tempat..
alhamdulillan aku masih menyusukan Afi...
dan sekarang
kebergantungannya kepada susu botol dah makin kurang...

if let say i'm around with him..
so dia hanya menyusu FM 2-3 kali sehari...
n the rest is BM..
(ler guna FM ngan BM pulak)
tapi kalau aku gi sekolah...
pagi sampai waktu tengah hari (around 2-3pm)
saja dia minum susu botol..



(hmm dah rasa semacam pulak br**t aku.. cam dah penuh ngan susu)

takper2...
jap lagi Afi bangun boleh kasi minum..



owh ye..
Ramadhan nih..
aku menyusu Afi ke tidak..

jawabnya..
YA aku masih susukan Afi..
dan alhamdulillah.. Afi cam ok jer minum susu..
tak penah pulak dia meragam kot susu kurang ke apa..
wpun aku kekadang terlintas jugak.. cukup ke susu sebab aku kurang minum

walaupun mungkin aku tidak fully BF Afi..
tapi sekurang2nya aku dah kurangkan kebergantungan Afi terhadap FM..
itu yang aku suka...

mana tau kot satu hari nanti..
pelan2 Afi akan terus fully BF



tuk diri aku sendiri pulak..
walaupun orang dok kata bila BF nih
badan senang nak turun..
tapi so far takdak lah drastik sangat..
aku masih seperti dulu..

gemuk lagi..
kalau turun pun baru sekilo lebih sikit..
so aku tak boleh buktikan BF dapat menyusutkan badan aku
tapi mana tahu kot satu hari nanti
ianya akan terbukti
ya


dengan bantuan dari kawan2 Usana



dan senaman..
(yang aku pun tak tau bila nak mula - tapi mmg aku rindu sangat nak beryoga n aerobik semula)



0 Comments:

Post a Comment