Go confidently in the direction of your dreams! Live the life you've imagined.

June 05, 2010

mujur aku tidak di dalam ke"UBUNTU" an..

1 and 2nd June itu hari aku kena attend kursus lagi di Kuala Perlis (UniMAP).. pagi ari selasa tuh aku ke sekolah cam biasa sebab tak tau pun pasal kursus nih.. then suddenly masa tengah perhimpunan pagi tuh PK call bagitau kena gi kursus gantikan my Penyelaras ICT (ni da 2 kali aku menggantikan dia) so takpelah.. bila dengar nama tempat aku cam 'adeh di mana pulak ni' why??




sebabnya aku mmg tak arif pasal tempat2 di Perlis.. Hn cukup angin kalau aku bagitau aku tak penah gi situ or lalu sini walhal dah penah pi beberapa kali.. aku mmg tak ingat nama tempat unless aku sendiri yang drive gi situ...

so the course is at 8... waktu aku gi naik office amik surat pun dah dekat kul 8.. PK cakap takpelah lambat sebab dah ganti orang.. bertanyalah dekat kawan2 di sekolah camner nak pi.. tapi bila dorang story tuh aku langsung tak boleh nak imagine kat mana.. so aku gamble jer.. kuar dari sekolah terus ke jalan nak gi Kuala Perlis.. on the way tu mmg risau jugak sebab aku takut lewat sampai n takut jugak kot2 tak sampai.. mahu aku terus balik rumah jer nanti..

sampai di KP aku called Bie.. yolah ni kan kawasan dia... Bie pun bagilah petua bagai.. so aku follow jer wpun dalam hati cam 'huhu boleh sampai ke nih'.. jam da 820 lebih.. alhamdulillah sebelum 830 aku da sampai.. tu pun siap berenti dekat kawasan asrama bebudak UniMAP tanya mana tempatnya.. sebab aku takut kot silap pulak kan..

masuk jer orang da mula taklimat.. takpelah lambat sikit.. lagipun cuma mendengar kata2 aluan dari ketua sektor jer.. so the course is a 2 day course anjuran SK Sena n also UniMAP.. to introduce cikgu2 di Perlis dengan free software UBUNTU/LINUX..



day 1 cuma diperkenalkan dengan apa itu free ware.. orang ramai panggil open software.. kiranya cam nak menggalakkan orang lebih menggunakan freeware dari copyrighted la.. ok jugak sebab penceramah yang bagi taklimat pun mmg orang yang belajar dan menggunakan open software nih.. lunch break aku lari balik rumah sebab break 2 jam.. sempat le mandi n solat sebelum datang semula.. petang baru belajar sikit2 pasal open source.. owh lupa pagi tu kami belajar install UBUNTU dalam pc..




khusyuk jer semua orang mendengar.. aku nengok kan orang laki lagi ramai dari orang pompuan compared to my prev course.. mungkin disebabkan nih course lebih kepada teknikal so orang laki lebih suka kot kan.. tapi aku no hal lah.. gi kursus mana pun ok jer.. boleh terima.. hehe...



Day 2 belajar benda lebih details.. on command lines and so on.. cuba buat server lagi.. hehe.. guna ftp dengan apache.. seronok jugak.. tapi tulah.. kalau betul2 nak buat kena rajin ler study all those command lines semua.. tapi ni pun dah cukup buat aku tertarik.. tetambah lagi aku nengok interface untuk Ubuntu nih lebih menarik n catchy berbanding windows.. tergerak gak hati nak install OS nih dalam laptop tapi aku kena betul2 backup all my data sebab most of it adalah berkenaan dengan data sekolah...




ada closing ceremony.. lepas tuh balik lah apa lagi kan.. oklah dapat knowledge baru.. dan aku suka jer..

0 Comments:

Post a Comment