Skip to main content

aku rasa lebih baik korang baca

first of all thanks to my friend for letting me to copy n paste this in my blog pulak... aku rasa kalau info tu bagus dan mampu memberi kesedaran kepada well why not kan.. lagipun ilmu nih kalau disebarkan adalah lebih baik...

My dear fren posted dis on FB..I read it long and good..
And im gonna share it with u all here...

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Biasanya, bagi seorang anak perempuan yang sudah dewasa, yang sedang bekerja diperantauan, yang ikut suaminya merantau di luar kota atau luar negeri,yang sedang bersekolah atau kuliah jauh dari kedua orang tuanya...Akan sering merasa rindu sekali dengan ibunya..Lalu bagaimana dengan AYAH?

Mungkin kerana ibu lebih sering menelefon untuk menanyakan keadaanmu setiap hari, tapi tahukah kamu, jika ternyata ayah-lah yang mengingatkan ibu untuk menelefonmu?

Mungkin dulu sewaktu kamu kecil, ibu-lah yang lebih sering mengajakmu bercerita atau berdongeng, tapi tahukah kamu, bahwa sekembalinya ayah dr bekerja dan dengan wajah lelah ayah selalu menanyakan pada ibu tentang khabarmu dan apa yang kau lakukan seharian?

Pada saat dirimu masih seorang anak perempuan kecil.Ayah biasanya mengajari putri kecilnya naik basikal .Dan setelah ayah mengganggapmu sudah boleh menunggangnya, ayah akan melepaskan roda bantu di basikalmu .Kemudian Ibu bilang : "Jangan dulu ayahnya, jangan ditanggalkan dulu roda bantunya", itu kerana ibu takut puteri manisnya akan terjatuh lalu terluka....

Tapi sedarkah dikau?Bahwa ayah dengan yakin akan membiarkanmu, menatapmu, dan menjagamu mengayuh basikal dengan seksama kerana dia tahu puteri kecilnya PASTI mampu melakukannya.

Pada saat kamu menangis merengek meminta alat permainan yang baru, ibu menatapmu hiba.Tetapi ayah akan mengatakan dengan tegas : "Boleh, kita beli nanti, tapi tidak sekarang" Tahukah kamu, ayah melakukan itu kerana ayah tidak ingin kamu menjadi anak yang manja dengan semua tuntutan yang selalu dapat dipenuhi.

Saat kamu ditimpa sakit , ayah lah yang terlalu khawatir sampai kekadang sedikit membentak dengan berkata : "Sudah di beritahu! kamu jangan minum air sejuk!".Berbeza dengan ibu yang memperhatikan dan menasihatimu dengan lembut.Ketahuilah, saat itu ayah benar-benar mengkhuatirkan keadaanmu..

Ketika kamu sudah beranjak muda remaja..Kamu mulai menuntut pada ayah untuk mendapat keizinan keluar malam, dan ayah bersikap tegas dan mengatakan: "Tidak boleh!".Tahukah kamu, bahwa ayah melakukan itu untuk menjagamu?Kerana bagi ayah, kamu adalah sesuatu yang sangat - sangat luar biasa berharga..Setelah itu kamu marah pada ayah, dan masuk ke kamar sambil membanting pintu...

Dan yang datang mengetok pintu dan memujukmu agar tidak marah adalah ayah.Tahukah kamu,bahwa saat itu ayah memejamkan matanya dan menahan gejolak dalam batinnya, Bahwa ayah sangat ingin mengikuti keinginanmu, Tapi lagi-lagi dia HARUS menjagamu?

Ketika saat seorang teman lelaki mulai sering menelefonmu, atau bahkan datang ke rumah untuk menemuimu,ayah akan memasang wajah paling cool sedunia.... :') ayah sesekali menguping atau mengintip saat kamu sedang berbuall berdua di ruang tamu..Sedarkah kamu, kalau hati ayah merasa cemburu?

Saat kamu mulai lebih dipercaya, dan ayah melonggarkan sedikit peraturan untuk keluar rumah untukmu, kamu akan memaksa untuk melanggar jam malamnya.Maka yang dilakukan ayah adalah duduk di ruang tamu, dan menunggumu pulang dengan hati yang sangat khuatirdan bimbang.Dan setelah perasaan khuatir itu berlarut - larut.Ketika melihat puteri kecilnya pulang larut malam hati ayah akan mengeras dan memarahimu..Sedarkah kamu, bahwa ini kerana hal yang di sangat ditakuti ayah akan segera datang? "Bahwa puteri kecilnya akan segera pergi meninggalkannya"


Setelah lulus SPM, Ayah akan sedikit memaksamu untuk menjadi seorang Doktor atau Engineer. Ketahuilah, bahwa seluruh paksaan yang dilakukan ayah itu semata - mata hanya karena memikirkan masa depanmu nanti.Tapi ayah tetap tersenyum dan menyokongmu saat pilihanmu tidak sesuai dengan keinginan ayah.

Ketika kamu menjadi gadis dewasa.Dan kamu harus pergi kuliah dikota lain.ayah harus melepaskanmu di bandar.Tahukah kamu bahwa badan ayah terasa kaku untuk memelukmu? Ayah hanya tersenyum sambil memberi nasihat ini - itu, dan menyuruhmu untuk berhati-hati.Padahal ayah ingin sekali menangis seperti ibu dan memelukmu erat-erat.Yang ayah lakukan hanya menghapus sedikit air mata di sudut matanya, dan menepuk pundakmu berkata "Jaga dirimu baik-baik ya sayang".Ayah melakukan itu semua agar kamu KUAT....kuat untuk pergi dan menjadi dewasa.

Disaat kamu kesempitan wang untuk membiayai perbelanjaan semester dan kehidupanmu, orang pertama yang mengerutkan kening adalah ayah. Ayah pasti berusaha keras mencari jalan agar anaknya boleh merasa sama dengan teman-temannya yang lain.Ketika permintaanmu bukan lagi sekadar meminta alat mainan yang baru, dan ayah tahu ia tidak mampu memberikan apa yang kamu inginkan...

Kata-kata yang keluar dari mulut Ayah adalah : "Tidak.... Tidak boleh!" Padahal dalam batin Ayah, Ia sangat ingin mengatakan "Iya sayang, nanti ayah belikan untukmu".Tahukah kamu bahwa pada saat itu Ayah merasa gagal membuat anaknya tersenyum?

Saatnya kamu berjaya sebagai seorang sarjana. Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan memberi tepuk tangan untukmu.Ayah akan tersenyum dengan bangga dan puas melihat "puteri kecilnya yang
tidak manja berhasil tumbuh dewasa, dan telah menjadi seseorang" Sampai saat seorang teman Lelakimu datang ke rumah dan meminta izin pada ayah untuk mengambilmu darinya.Papa akan sangat berhati-hati memberikan izin..Kerana Ayah tahu.....Bahwa lelaki itulah yang akan menggantikan posisinya nanti.

Dan akhirnya....

Saat ayah melihatmu duduk di kerusi pelaminan bersama seseorang Lelaki yang di anggapnya mampu menggantikannya, Ayah pun tersenyum bahagia..Apakah kamu mengetahui, di hari yang bahagia itu ayah pergi kebelakang pentas pelaminan sebentar, dan menangis? Ayah menangis karena ayah sangat berbahagia, kemudian ayah berdoa....Dalam lirih doanya kepada Tuhan, Ayah berkata: "Ya Allah tugasku telah selesai dengan baik....Puteri kecilku yang lucu dan kucintai telah menjadi wanita solehah yang cantik....Bahagiakanlah dia bersama suaminya...rahmatilah kehidupan mereka Ya Allah"

Setelah itu Ayah hanya mampu menunggu kedatanganmu bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk...Dengan rambut yang telah dan semakin memutih....Dan badan serta lengan yang tak lagi kuat untuk menjagamu dari bahaya....Ayah telah menyelesaikan tugasnya.... Papa, Ayah, Bapak, atau Abah kita...Adalah sosok yang harus selalu terlihat kuat...Bahkan ketika dia tidak kuat untuk tidak menangis...Dia harus terlihat tegas bahkan saat dia ingin memanjakanmu.Dan dia adalah yang orang pertama yang selalu yakin bahwa "KAMU MAMPU" dalam segala hal..

Ana mendapatkan notes ini dari seorang sahabat, dan mungkin ada baiknya jika ana berkongsinya kepada sahabat-sahabat ana yang lain.Yup, banyak hal yang mungkin tidak bisa dikatakan Ayah / Bapak / Papi kita...tapi setidaknya kini kita mengerti apa yang tersembunyi dibalik hatinya.

wallahu a'alam.



Comments

  1. ina aku copy ye..sedih aku rasa..sampai menangis aku baca..rindunya kat arwah abah aku...

    ReplyDelete
  2. ben.. amiklah buat renungan semua... info nih mmg sedih kan..

    ReplyDelete
  3. kadang2 kita sering lupa ayah juga sama penting dgn ibu... kesian ayah2. moga2 anak kita sume akan selalu igtkan ayah diaorg. uhhuhuhuuu

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

kedai baby best di Kulim..

alamak aku lupa pulak namanya.. tapi mmg best kedai baby nih.. adik aku pun siap dengan gumbira tiap kali balik kulim.. harus ke kedai baby tuh tuk beli stock barang2 adam..
pasni stock barang2 baby baru pulak kan Nurul.. hehe..
lepas je balik dari JJ.. kami singgah ke sini.. sebabnya.. nak gi tengok jugak rega tuk diapers.. aku mmg nekad nak beli jugak.. yelah aku dah masuk 34 week.. sakit2 di bawah perut mmg dah terasa.. walaupun the real contraction belum terasa.. yeke..

so before that.. kami ke Farmasi Mega Kulim.. ni pun salah satu kedai yang wajib dilawati setiap kali balik kulim.. alkisah.. sejak dari kecik.. anak2 aku kalau sakit demam batu semua.. ubatnya harus dibeli di situ.. so  beli ubat tuk Nisa... then terus ke kedai baby itu..
masuk2 jer terus tanya ada tak diapers tuk newborn (apa punya soalan daaa....) haruslah ada kan... terus je amoi cina tu bawak ke bahagian belakang kedai.. terus cekau 1 pack Huggies Ultra for newborn..

reganya RM28.90.. aku tak tau le murah ke idak rega nih.. murah kot kan.. t…

Not again...

Adik yg p cucuk alih2 abgnya yg demam. Adoiii laaa... Get well soon please my boy.. Its hurt seeing u like this

Ini kali ke dua dlm bulan nih Afi demam.. Td masa amik Afi kat umah bs, she told me Afi pun da refused makan ubat. Dia cadangkan suh amik air penawar plak kat ustaz...

Told Hn but unfortunately tmpt ustaz tuh da tutup at 5pm.. Wpun da beberapa kali Hn jumpa ustaz tuh utk ubatkan my BIL tp dia x tau umah ustaz tuh kat mana.. Hmm hopefully esok Hn akan bwk Afi g berubat. Betul gak ckp bs tuh.. Maybe sbb mkn byk sgt ubat so bdn da imun..



Sabun...

cerita sabun pulak.. hehe.. alkisah sejak sabun nih mula diperkenalkan mmg tak pernah cukup stok  samada di tangan mahupun di stokis.. sebab apalah sabun nih glamour sangat???

sebab sabun nih telah berjaya menyelesaikan masalah kehitaman di bahagian badan yang terlindung... seperti di bawah ketiak, leher dan peha.. muahahahahah direct to the point...
tak percaya.. haaa google tengok..
ok let me intro sikit pasal sabun nih ok
Sabun Marine Essence dari Hai O dirumus khas dengan gliserin, garam buluh (abis semua produk dah guna #garambuluh sebab mmg superb kan) dan juga pheno SFE untuk menyihatkan kulit badan.. in shaa Allah mmg sesuai untuk semua peringkat umur dan jenis kulit.Sabun Marine Essence jugak diperkaya dengan antioksidan dan minyak asli yang memberi pelbagai manfaat pada kulit. Bau dia mmg best kiranya kiranya kalau kuar dari kotak korang akan bau cam duduk dalam spa.. (at least that's the smell i smell)



more about Marine Essence

Inilah bentuk sabun nih.. Bentuk Organi…