Skip to main content

Garam Buluh


 cerita pasal Garam...
yup.. garam aka salt dalam bahasa inggerisnya..
semua pun pernah guna garam kan.. ishhh bohong sangatlah kalau kata tak pernah
makan garam..
sampai perumpamaan melayu pun ada menggunakan garam
'makan garam dulu dari engko' means.... 
haaa sendiri jawab...

so alkisah 

Garam, juga dikenali sebagai garam makan atau garam batu, ialah sejenis galian yang komponen utamanya ialah natrium klorida. Ia penting untuk kehidupan manusia dan haiwan dalam kuantiti kecil, namun berbahaya jika berlebihan.
- taken from Wikipedia

garam kini boleh didapati dalam dua jenis iaitu
- garam biasa
- garam buluh
ok apa yang membezakan kedua2 jenis garam ini adalah seperti yang dinyatakan di bawah


Garam Biasa : mengandungi 99% Natrium Klorida,  bersifat asid, banyak menggunakan aditif akibat proses pengilangan dan mengandungi bahan kimia.

Garam Buluh : di masak di dalam buluh secara berulang kali, ditutupi dengan tanah liat, di bakar menggunakan pokok pine pada suhu 1000 darjah kepanasan
sehingga menghasilkan cecair dan ketulan bernama garam buluh dan ianya bersifat Alkali.



gambaran mudah perbandingan di antara garam buluh dan garam biasa
- credit to www.razalizain.com

KENAPA PERLU BERTUKAR KEPADA GARAM BULUH??

Realiti Garam Biasa -
 
 sebagaimana produk makanan yang lain penghasilan garam juga tidak lagi 
selamat seperti sebelumnya.. kini pelbagai kaedah digunakan bagi memastikan
produk makanan dapat di hasilkan segera bagi memenuhi kehendak pengguna sehinggakan
ada yang bertindak mencampurkan unsur2 kimia selain terdedah kepada
pelbagai bentuk pencemaran di dalam proses penghasilannya...

melalui ujian yang dijalankan mendapati bahawa garam yang biasa kita gunakan
adalah lebih BERSIFAT ASID!!!! 
Pengambilan garam biasa selama ini membuatkan badan berada dalam unsur BERASID
dan ini menyebabkan kita mudah diserang pelbagai penyakit KRONIK
selain itu badan yang berasid juga boleh mengakibatkan kegagalan fungsi
dalaman badan...



Produk Garam Buluh -

Garam buluh yang bersifat ALKALI dapat membantu 
mengekalkan keseimbangan nutrien badan dan menjaga kesihatan tubuh yang menyeluruh. 
Ianya bertindak sebagai agen anti oksia yang membantu menyingkirkan toksin 
di dalam badan. Lebih 80 jenis mineral yang diperlukan dalam badan membantu
meningkatkan tahap kesihatan.




Mengapa badan memerlukan garam??

Garam adalah bahan amat penting dalam merawat diabetes. Ia akan membantu  mengimbangi paras gula di dalam darah dan mengurangkan pergantungan kepada insulin khususnya kepada mereka yang  terpaksa menyuntik kimia tersebut untuk mengimbangkan paras gula di dalam darah mereka. Air dan garam akan menurunkan  kadar kecederaan sampingan yang dikaitkan dengan diabetes

Garam amat penting bagi mengekalkan kekuatan dan keteguhan otot. Kelemahan mengawal pundi kencing di kalangan mereka yang mengidap masalah kebocoran air kencing yang tidak direlakan mungkin disebabkan oleh kurang pengambilan garam.

Garam adalah unsur hebat untuk “menentang tekanan”.

Garam amat penting untuk melupuskan keasidan di dalam sel, khususnya sel otak. Jika anda tidak mahu menghidap penyakit ‘Alzheimer’, jangan berpantang dengan garam, dan jangan biarkan mereka bebankan anda dengan ubat penggalak kencing berlanjutan buat selama-lamanya.



Rasullullah setiap kali menggembara akan memamah sedikit garam sebelum mengambil makanan atau minuman. Ini bertujuan untuk menstabilkan badan, meningkatkan ketahanan/imiun badan kerana setiap bumi/ tempat mempunyai udara, magnetik dan hawa yang berlainan. Dalam kitab perubatan Islam ada menyebut ia dapat mengembalikan tenaga yang hilang semasa perjalanan. Cara Rasullullah ini telah menjadi amalan oleh pengembara/penuntut ilmu atau sesiapa sahaja yang bermusafir.


Bagaimana menggunakan Garam Buluh??

kaedah penggunaan adalah sama seperti penggunaan garam biasa, samada
dalam proses penyediaan makanan, pil ataupun sebagai minuman.




Sangat sesuai digunakan didalam masakan makanan pengidap darah tinggi.

sekian untuk perkongsian kali ini.

 Kepada sesiapa yang inginkan sample garam buluh
boleh hubungi iena.. am willing to give you sample for free.. 
kita berkongsi perkara yang baik bagi memastikan kesihatan yang lebih baik..
bukan menjatuhkan mana2 pihak tapi sekiranya ada yang lebih baik
kenapa tidak ??


Azlina Majid
inz8799@yahoo.com @ 013 533 8799 / 019 479 5730

Comments

Popular posts from this blog

kedai baby best di Kulim..

alamak aku lupa pulak namanya.. tapi mmg best kedai baby nih.. adik aku pun siap dengan gumbira tiap kali balik kulim.. harus ke kedai baby tuh tuk beli stock barang2 adam..
pasni stock barang2 baby baru pulak kan Nurul.. hehe..
lepas je balik dari JJ.. kami singgah ke sini.. sebabnya.. nak gi tengok jugak rega tuk diapers.. aku mmg nekad nak beli jugak.. yelah aku dah masuk 34 week.. sakit2 di bawah perut mmg dah terasa.. walaupun the real contraction belum terasa.. yeke..

so before that.. kami ke Farmasi Mega Kulim.. ni pun salah satu kedai yang wajib dilawati setiap kali balik kulim.. alkisah.. sejak dari kecik.. anak2 aku kalau sakit demam batu semua.. ubatnya harus dibeli di situ.. so  beli ubat tuk Nisa... then terus ke kedai baby itu..
masuk2 jer terus tanya ada tak diapers tuk newborn (apa punya soalan daaa....) haruslah ada kan... terus je amoi cina tu bawak ke bahagian belakang kedai.. terus cekau 1 pack Huggies Ultra for newborn..

reganya RM28.90.. aku tak tau le murah ke idak rega nih.. murah kot kan.. t…

Not again...

Adik yg p cucuk alih2 abgnya yg demam. Adoiii laaa... Get well soon please my boy.. Its hurt seeing u like this

Ini kali ke dua dlm bulan nih Afi demam.. Td masa amik Afi kat umah bs, she told me Afi pun da refused makan ubat. Dia cadangkan suh amik air penawar plak kat ustaz...

Told Hn but unfortunately tmpt ustaz tuh da tutup at 5pm.. Wpun da beberapa kali Hn jumpa ustaz tuh utk ubatkan my BIL tp dia x tau umah ustaz tuh kat mana.. Hmm hopefully esok Hn akan bwk Afi g berubat. Betul gak ckp bs tuh.. Maybe sbb mkn byk sgt ubat so bdn da imun..



Sabun...

cerita sabun pulak.. hehe.. alkisah sejak sabun nih mula diperkenalkan mmg tak pernah cukup stok  samada di tangan mahupun di stokis.. sebab apalah sabun nih glamour sangat???

sebab sabun nih telah berjaya menyelesaikan masalah kehitaman di bahagian badan yang terlindung... seperti di bawah ketiak, leher dan peha.. muahahahahah direct to the point...
tak percaya.. haaa google tengok..
ok let me intro sikit pasal sabun nih ok
Sabun Marine Essence dari Hai O dirumus khas dengan gliserin, garam buluh (abis semua produk dah guna #garambuluh sebab mmg superb kan) dan juga pheno SFE untuk menyihatkan kulit badan.. in shaa Allah mmg sesuai untuk semua peringkat umur dan jenis kulit.Sabun Marine Essence jugak diperkaya dengan antioksidan dan minyak asli yang memberi pelbagai manfaat pada kulit. Bau dia mmg best kiranya kiranya kalau kuar dari kotak korang akan bau cam duduk dalam spa.. (at least that's the smell i smell)



more about Marine Essence

Inilah bentuk sabun nih.. Bentuk Organi…